tisdag 22 maj 2007

Tyskar

I mitt jobb måste jag ibland ringa en kundtjänst på ett tyskt företag och det finns en människa som jobbar där som gör mig galen alltså.

En av de första gångerna jag ringde dit hamnade jag hos en denne kille som enbart pratade tyska, Med min halvtaskiga skoltyska tragglade jag fram vad jag behövde ha hjälp med och killen hjälpte mig till slut. I slutet av samtalet upplyser han mig om att det finns ett telefonnummer till det företagets engelskspråkiga kundtjänst också. Men tack liksom, kunde han inte ha sagt det i början?

Idag hamnade jag hos denne kille igen när jag ringde den engelskspråkiga kundtjänsten och killen svarar på engelska och pratar engelska hela samtalet, visserligen med total tysk brytning, men ändå. Det gör att samtalet som vi hade för ett tag sen, på tyska, känns ännu mer bisarrt. Jag menar, även om han satt på deras tyskspråkiga helpdesk kunde han väl ha pratat engelska med mig liksom när han märkte hur sämst jag är på tyska? Han verkar inte alltför bright, är glad att jag har honom på telefonlängds avstånd.

För övrigt en ganska händelsefattig dag på jobbet, vilket var skönt eftersom jag kunde sitta och läsa på om dödningsintyg och liknande. Inte lika bisarrt som det låter då det gäller värdepapper, men det är svårt att inte skratta åt meningar som "investeraren kan begära dödning i tingsrätt" och liknande. Ja ja, det går långsamt framåt med mitt pluggande.

Efter jobbet var jag ute och sprang 5 km, skönt att få rensa huvudet efter en dag framför datorn.

Inga kommentarer: