fredag 4 maj 2007

2 och 7

Från Maria vars blogg jag ofta är inne och läser på (och som för övrigt verkar vara en bright och skönt ironisk tjej) har jag stulit denna. Det går ut på att berätta vad som hänt i ens liv under de år som slutat med siffrorna 2 eller 7.

1982
Jag gick på pre-school utomlands, hade långt hår i flätor och en mörkblå liten skoluniform och bossade runt med mina kompisar. Favoritfärgen var rosa och glitter av alla de slag gillade jag också mycket.

I ett något större perspektiv var detta året som Falklandskriget utbröt, Mats Wilander vann Franska Öppna, Thorbjörn Fälldin avgick, Skandinaviens första provrörsbarn föddes, E.T. har svensk premiär och underbare Gabriel Marcía Márquez får Nobels litteraturpris. Av förklarliga skäl har jag inga egna minnen av dessa händelser.

1987
Familjen har flyttat hem till Sverige igen och utökats med tvillingarna. Jag går i svenskt lågstadium och imponerar genom att både kunna läsa och räkna snabbare än någon annan i klassen. Klasskompisarna Maja och Amine blir mina vänner för livet. Det leks med My Little Pony, skogsdjursfamiljerna, Barbie och Lyskompisar och vi kollar på Turtles på tv. Jag är hemligt förälskad i Erik på mitt fritids och får ett luktsuddgum av honom. Carola och Lena Ph är idolerna, sedan kommer Anki Bagger och Lili och Susie.

Man letar efter Olof Palmes mördare, Patrik Sjöberg sätter världsrekord i höjdhopp och det är massa snack om att nån som heter Sighsten Herrgård har fått något som heter AIDS och som verkar läskigt. Boforsaffären hade jag inte så stor koll på, inte heller att Willy Brandt avgick eller att Gorbatjov och Reagan undertecknade ett nedrustningsavtal.

Populär musik vid denna tid är, förutom ovan nämnda, Ratata och Frida Så länge vi har varann, Peter Gabriel Sledgehammer, Rick Astley Never gonna give you up, Whitesnake Is this love och det mesta med Duran Duran och Pet Shop Boys.

1992
Jag hänger mest i stallet, lyssnar på Nirvana och Pearl Jam, läser Okej och det är väldigt viktigt att vara originell. Hur originell man var kan dock diskuteras eftersom det fanns tre saker alla hade på sig; flanellskjorta med polotröja under, Championtröja med polotröja under eller träningsoverallsjacka med polotröja under (varför polotröjan?). Till det Levis 501, gärna uppklippta i innersömmen. Benvärmare över USA-sockor var hett och mina favoritskor var ett par Dr Martens såklart.

Detta är också året man minns för att många nya europeiska nationer skapas, Birgit Friggebo vill sjunga We shall overcome, tjugokronorssedeln införs, Stig Malm pratar om "fittstim", Lasermannen grips, det är OS i Barcelona och Bill Clinton vinner det amerikanska valet.

Mycket spelade låtar detta år är t ex One More Time Highland, Lisa Nilsson Himlen runt hörnet, Annie Lennox Walking on broken glass, Izabella Shame shame shame och Mauro Scocco Till dom ensamma. Jag själv, som sagt, tror att jag är "alternative" och originell och lyssnar inte på sån skit.

1997
Jag går på gymnasiet och har ett on-off förhållande med en söt blond fotbollskille. Det festas och sportas och umgås och hånglas en hel del, men pluggas inte mycket alls, men jag får ändå hyfsade betyg.

För övrigt blir Sparbanken och Föreningsbanken Föreningssparbanken, Pernilla Wiberg tar medaljer i världscupen, Tony Blair blir premiärminister, Hongkong överlämnas till Kina, det blir problem vid byggandet av Hallandsåstunneln, Nordbanken och Merita Bank blir MeritaNordbanken och Nelson Mandela avgår som partiledare för ANC. Ett flertal kända personer avlider detta år, bland dem prinsessan Diana, Ted Gärdestad, prins Bertil, Michael Hutchence, Deng Xiaoping och the Notorious B.I.G.

Musikplågor detta år är Toni Braxton Unbreak my heart, Robyn Show me love, Ricky Martin Maria, Bellini Samba de Janeiro, R Kelly I believe I can fly, det mesta med Spice Girls och Eagle-Eye Cherry Save Tonight. Själv lyssnar jag mest på sånt deppigt som Oasis, Pulp, Blur och the Verve.

2002
Jag bor utomlands och jobbar, pluggar och flipprar runt med mina vänner. Bor på Bali när de bombar där. Flyttar till Australien. Träffar Irländaren som kommer att bli min stora kärlek och vi bor tillsammans i London och jag tror att det kommer att vara vi för resten av våra liv. Mycket fester, mycket roliga händelser, många minnen för livet...

För övrigt går de flesta EU-länderna över till euro, Enronskandalen tar sin början, Fadime Sahindal mördas, VM i fotboll hålls i Japan och Sydkorea och Astrid Lindgren dör.

Den utrikiska radion spelar sådant som Pink Get the party started, Kylie Minogue In your eyes, Atomic Kitten The tide is high, Robbie Williams Something stupid men också svenskt såsom The Sounds Living in America, Melody Club Palace Station och Da Buzz Wonder where you are.

2007
Detta år. Jag har ett jobb i finansbranschen som jag oftast trivs rätt bra med. Jag bor tillsammans med pojkvännen sen tre år och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att vara vi för alltid, då vi är helt rätt för varandra. Det känns som jag börjar få koll på vem jag är och vad jag vill göra.

Mer av allmänt intresse hittills i år blir Rumänien och Bulgarien EU-medlemmar, Mona Sahlin blir ny partiledare för sossarna, det fokuseras mycket på miljön, Anna Nicole Smith dör och någon galning skjuter folk på ett amerikanskt universitet igen.

Inga kommentarer: