lördag 28 april 2007

Reseplaner...

... fyller som vanligt mitt huvud trots att jag redan i år hunnit med en sväng till London och en vecka i Paris. Stal denna lista från Nippertippan, vars blogg jag läser rätt ofta.

*Vilka fem länder skulle du vilja besöka härnäst?
1. Fiji eller Samoa eller Tonga. Har fått för mig att söderhavsöar är min grej.
2. Kambodja. Har missat landet under mina asiensvängar.
3. Nepal. När läget lugnar ner sig lite ska jag hälsa på min vän som jobbar där.
4. Ecuador. Eftersom pojkvännen vill dit och det verkar helt ok.
5. Mongoliet. Verkar annorlunda och spännande.

*Fem länder du besökt och vill återvända till?
1. Japan. Shopping shopping shopping.
2. USA. För att se mer av detta stora bisarra land än New York.
3. Peru. Annorlunda och massor att se.
4. Nya Zeeland. Gärna med hyrbil på sydön igen.
5. Australien. Men denna gång västkusten.

*Ett land du inte gärna vill återse?
Jag har ju min hatkärlek till Indien. Jag gillade det inte alls när jag var där (förutom Taj Mahal som var coolt). Fast man ska aldrig säga aldrig, man kanske ska ge det en andra chans?

*En plats du blev positivt överraskad av?
Kroatien/Slovenien/Bosnien. I mitt huvud var dessa länder (och några till där i trakten) ihopbakade i en grå öststatsklump, men det var jättefint och mysigt där.

*En plats som inte motsvarade dina förväntningar?
Rom. Överskattat.

*Vad är viktigt för dig då du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?
1. Läget.
2. Priset.
3. Att det är hyfsat rent i alla fall. I vissa delar av världen prioriterar jag att det ligger i ett säkert område ganska högt också.

*Rekommendera tre bra hotell!
Stor chans att jag kommer ihåg några namn... Dessutom brukar jag oftast bo på billigare ställen, så jag rekommenderar tre vandrarhem/hostel istället.
ACB i Auckland, NZ: centralast, trevligast och kul folk.
Yuhara Ryokan i Kyoto; centralt, japanskt och charmigt.
Raffles i Singapore, för att det är så otroligt coolt... men dyyyyrt.

*Vilket är det bästa stället du sovit på?
Min säng när jag bodde i London. Där sov man bra.

*Vilket är det värsta stället du sovit på?
Ett rum som stank mögel någonstans på landsbydgen i Thailand. Dock hade vi eget "badrum", en toalett omgärdad av halvhöga väggar i typ frostat plexiglas, mycket privat....eller inte. Kommer tyvärr inte ihåg vad detta ställe hette.

Inga kommentarer: